Mustig och varm köttsoppa

Idag när vi kom hem jag och V efter en lite utflykt så påbörjade jag tillagandet av en köttsoppa! Jag hade redan köpt alla ingredienser förrut vilka var väldigt få och följande; högrev, soppgrönsaker (brukar finnas i ett färdigt paket för en liten peng), lagerblad och vitpepparkorn. Något mer behöver man inte för att göra en mustig och varm köttsoppa! Jag råkade dock hälla i vanlig vitpeppar också i soppan mot slutet så att den blev väääldigt för mycket peppar men jag hoppas jag räddat soppan genom att späda med lite mer vatten kan man ju tro :) Jag smakade på köttet nyss som blev väldigt mört och gott. Nu börjar en ny period i mitt liv: en grytperiod! Jag ska göra massor med olika grytor och det är allt bra att sambon önskade sig en riktig gryta förrut från Skeppshult så man har riktiga grejor hemma till gryttillagning. Jag tycker att det var väldigt skönt att bara koka upp vatten och tillsätta köttet och sen låta det puttra i ca 1,5 timma utan att man behöver göra något utom att skiva grönsakerna.
 
Här kommer mitt recept:
 
360 g högrev
lite salt
1 L vatten
1 lagerblad
6 st vitpepparkorn
2 st stora morötter
1/2 palsternacka
1/2 purjolök
1/2 kålrot
 
Gör såhär:
Koka upp vattnet med lagerbladet och vitpepparkornen. Dela köttet i lagomt stora bitar (se bilden ovan). Koka upp allt, lägg på locket och låt koka på låg värme i ca 1,5 timma. Jag lade i grönsakerna när det var cirka 20 minuter kvar av kokningen av köttet. Jag skumma även av buljongen lite i början. Jag valde att inte ha i någon buljong för de där färdiga buljongerna tycker jag smakar såååå salt och detta blir en mer naturlig smak på soppan och köttet och grönsakerna ger en bulgong-smak i sig.
 
Nu står soppan på spisen och väntar på att serveras. Just nu blir det en kopp kaffe först!
 
Jenny:

Mums verkade väldigt god :)

frida:

men gud så gott! nä nu blir det matlagning innan man småäter något gott=)

Kommentera inlägget här: