Receptet på brödet: Solrosbröd med pumpakärnor



Det här behövs till ca 20 bullar:
ca 10 dl vetemjöl special (jag valde vetemjöl special med fullkorn)
1 dl solrosfrön, skalade
50 g jäst
2 msk smör, rumstempererat
2 msk honung
1 1/2 tsk salt
4 dl mjölk 37 grader

Pensling och dekoration:
1 ägg, uppvispat
3/4 dl pumpakärnor
Ugn: 225 grader

Gör såhär:
1. Blanda mjöl, solrosfrön, smulad jäst, smör, honung och salt i matberedaren med plastkniven monterad (jag gjorde för hand).
2. Kör maskinen och tillsätt mjölken genom matarröret. Arbeta degen ca 2 minuter. Pudra över lite mjöl och låt degen jäsa 30 minuter.
3. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela degen i två delar. Rulla ut delarna till längder. Dela längderna i 10 bitar.
4. Forma varje del till en bulle med lite avsmalnande ändar. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa i 30 minuter. Pensla dem med uppvispat ägg och strö över pumpakärnor.
5. Grädda bullarna ca 12 minuter i mitten av ugnen. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.
 
Och mumsa på!
 
Anna:

Har precis bakat ostfrallor. Men de där måste jag testa, ser goda ut=)

elin:

Tack, tack!

Mamma till William och Wilma:

Gott med ny bakade bullar..kram

Coquina:

Mums vad gott =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling =)

Kommentera inlägget här: